irennauta.reismee.nl

Kerst in Nicaragua!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Feliz Navidad iedereen! Kerst in Nicaragua, het is anders maar niet minder leuk. Gisteren begon het met een heus kerstdiner met alle vrijwilligers. Met 20 man aan een lange tafel met allerlei gerechten, het was heerlijk! Het hoofdgerecht was kip, we hadden er 6 gekocht. Dat is niet zo noemenswaardig, maar wel dat ze hier het hoofd, de poten, het hart en de lever in een zakje binnen in de kip stoppen. Dat was even een verrassing, maar wel typisch voor hier: niets wordt verspilt of weggegooid. Desnoods geef je het aan de honden op straat, maar eten wordt hier bijna nooit weggegooid. Naast het eten deden we aan ‘Secret Santa', wat eigenlijk gewoon neerkomt op lootjes trekken zoals wij in Nederland vaak doen. Halverwege de avond passeerde er nog een stoet voor ons huis langs, met de Kerstman voorop en daarachter Jozef en Maria en het kindje Jezus op een paard. Een vreemde gewaarwording, maar wel vermakelijk. Kerst is hier sowieso erg vreemd. Aan de ene kant zijn veel mensen hier erg religieus, maar aan de andere kant doen ze bijna allemaal aan cadeaus geven met Kerst en vinden ze de Kerstman geweldig. Terwijl dat niets met het bijbelse Kerstverhaal te maken heeft. Wat me ook opvalt is dat de mensen hier ook daadwerkelijk erg vrolijk en blij zijn met Kerst. Het is echt een super vrolijk feest. Ik denk dat de Kerstman een beetje het symbool is van die vrolijkheid. Wat ook vreemd is, maar wel tof is dat ze hier aan vuurwerk doen om 12 uur 's nachts op kerstavond. Ik heb ook wat afgestoken met de buurjongens hier, een oud en nieuw gevoel met Kerst, waarom niet? Tussen het eten en de cadeaus door ben ik nog met een paar anderen naar de mis in de kathedraal geweest, dat was toch wel even fijn om te doen. Kerst zonder kerk zou toch een beetje vreemd voelen. Na het eten en de cadeaus zijn we nog uitgeweest aan het meer tot een uurtje of half 6. Kortom, het was een mooie kerstavond!

De afgelopen week was erg leuk op de school, het lesgeven gaat nog steeds prima. Afgelopen vrijdag kreeg elke klas een piñata, een papieren pop met snoep erin. Eén kind wordt geblinddoekt en moet proberen de piñata stuk te slaan, zodat het snoep eruit valt. De kinderen vonden het fantastisch! Het is ook erg leuk dat ik de kinderen steeds beter leer kennen. En de kinderen mij ook. Ik zal ze gaan missen als ik terug ben. En ik ga al bijna terug... Het voelt alsof ik hier nog maar net ben en dan moet ik over 2,5 week alweer terug. Het is zo snel gegaan, niet te geloven!

Nu zit ik met een flinke kop koffie Top 2000 te luisteren, heerlijk om rustig mee wakker te worden. Vanavond ga ik met César naar Managua om daar te slapen tot een uurtje of 4 's nachts, om vervolgens met de bus richting Guatemala te vertrekken! We hebben een week vrij, dus daar gaan we goed gebruik van maken! Guatemala, ik heb er alleen maar goede verhalen over gehoord, dus ik ben erg benieuwd. Het is hét land van de Maya's en de natuur schijnt ook fantastisch te zijn met vulkanen van bijna 4000 meter hoog. Volgend jaar zal ik jullie schrijven hoe het is geweest, want ik kom pas 2 januari terug uit Guatemala.

Alvast een gelukkig Nieuwjaar!

Iren

Reacties

Reacties

dirk wolse

Iren, veel plezier in Guatemala en ook voor jou alvast een gelukkig nieuwjaar. Prachrtige foto van kerstma, Maria/Jozef en Jezus op ezel. Kunnen we volgend jaar kerst wel ergens voor gebruiken.
Groet
Wilma en Dirk

hstolk@pg-lelystad.nl

Hoi Iren,
Dank voor je berichten. Het is te merken hoe je het naar je zin hebt met name tussen kinderen.
Ik ben wel benieuwd hoe ze zo'n kerstdienst vorm geven. Is daar ook iets speciaals voor kinderen in een dienst en voor jongeren en voor ouderen? Of is het gewoon 1 dienst voor alleman?

Heb het goed in Guatemala

huib stolk

Giselijne

Hey Iren,
Klinkt als een bijzondere kerst:)
Veel plezier in Guatemala en een gelukkig nieuwjaar, geniet ervan!!!!
X,
Giselijne

wobke

heel leuk schrijf je iren!goede reis in guatamala toegewenst (ook daar was ik!!),liefs ook van adri

alinda

Heej Iren,

Wat een leuk verhaal weer! Ik hoop dat je smakelijk hebt gegeten van die kip. Jou kennende heb je daar geen moeite mee! Voor jou ook alvast een gelukkig nieuwjaar! Veel plezier in Guatemala!
X alinda

Nils

Prettige feestdagen!

Tot over 3 weken =]

Remko

Kijk nog even op de kalender bij de Maya's of de wereld echt 12-12-2012 stopt....dan kan ik er alvast rekening mee houden,

was weer een mooi verhaal,

gezegend 2012 gewenst,

Jan Bootsma

Hoi Iren
Ik heb je verhaal met belangstelling gelezen. Ik wens je alvast een leuke tijd daar in Guatemala en alvast een gelukkig en gezegend nieuw jaar 2012 toe!
Groeten ook van Manila

Rianne

Klinkt weer goed Iren! Mooi verhaal! Veel plezier in Guatemala. Weet niet of je daar heen gaat, maar Antigua en Copan zijn erg mooi, leuk en interessant! Bezoekje waard dus:)
Jij ook nog een fijne kerst en alvast een fantastisch 2012!! Tot in het nieuwe jaar!
Liefs

Annemieke

Hoi Iren,
Nog een keertje: gelukkig nieuw jaar. Ik had het berichtje per ongeluk bij een van je foto's gezet ;-).
Geniet van de laatste weekjes en ik hoop snel je verhalen te horen.

Groetjes,
Annemieke

Tiny

Nog de beste wensen! Ik ben benieuwd naar je Guatamala-belevenissen. Vast weer prachtig...
Geniet van je laatste weekje!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!